«Від стійкості до відбудови: діяльність управителів під час війни»
		
 
 Координатор Проєкту «Разом за ефективне управління багатоквартирними будинками в Україні (#TEAM2025) Сергій Комнатний і експерт Проєкту Денис Скворцов узяли участь у професійному заході в житловій сфері – Всеукраїнському форумі управителів багатоквартирними будинками «Від стійкості до відбудови: діяльність управителів під час війни».
Із вступними словами до учасників форуму звернулися заступниця міністра розвитку громад та територій України Наталія Козловська, члени парламенту України, представники міжнародних організацій.
Сергій Комнатний виступив у межах панелі «Вдосконалення профільного законодавства сфери управління багатоквартирними будинками та прискорення євроінтеграційних процесів України».
Темою його доповіді були проблеми в управлінні житловим фондом, які має вирішити Національна житлова стратегія. 
Розробка Стратегії зараз триває в контексті очікуваного остаточного ухвалення парламентом нашої країни фундаментального закону про засади житлової політики України.
 
❗️Сергій Комнатний наголосив, що житловий фонд є фундаментом соціальної стабільності, місцем життя мільйонів людей, однією з основ добробуту суспільства. 
 
👉 Ефективна система управління житловим фондом – це питання не лише комфорту, а й безпеки, сталого розвитку і довіри суспільства до влади.
 
В Україні чинна система управління житловим фондом не є цілісною і узгодженою, зазначив С. Комнатний. Нормативних актів багато, а ефективного управління житловим фондом як єдиного механізму - немає.
 
❌ Одна з ключових прогалин — питання землі під багатоквартирними будинками. Відсутній сталий механізм юридичного закріплення цієї землі за співвласниками будинку. Це прояв юридично незавершеної моделі права власності  на житло.
 
❌ Ще одне слабке місце – реєстри і облік.
 
❌ Окреме питання, що потребує подальшої уваги, - правовий статус управителів.
 
💪 Відповіді на ці та інші проблеми має дати проєкт Закону України «Про управління житловим фондом». Та водночас необхідний і інший документ - той, який закріпить ключові ідеї та узгодить їх у межах єдиної політики.
 
✌️ Цю місію буде покладено на Державну стратегію житлової політики. Документ допоможе сформувати цілісне бачення розвитку житлової сфери в Україні в середньо- і довгостроковій перспективі.
 
🇺🇦🇪🇪 Сергій Комнатний зазначив, що Проєкт #TEAM реалізується у партнерстві з Естонським союзом житлових кооперативів (@Eesti Korteriühistute Liit, EKYL) за підтримки Естонського центру міжнародного співробітництва ( Estonian Centre for International Development, ESTDEV). Естонія має успішний досвід вирішення системних проблем управління житлом, від правового статусу співвласників до прозорих механізмів користування землею і ефективного управління будинками.
 
 «Ми уважно вивчаємо цей досвід і докладаємо зусиль для адаптації кращих практик до українських умов з урахуванням українського правового поля, соціального контексту і викликів, пов’язаних із війною», - сказав координатор Проєкту.
 
🎯 «І головне: ми формуємо не просто нову житлову політику. Ми намагаємося створити довіру людей до держави у житловій сфері, взаємну довіру співвласників житла, довіру громад до уряду. Стратегія – це договір між державою і громадянами, між урядом і муніципалітетами, між професійною спільнотою і практиками на місцях. Якщо реалізуємо все, що плануємо, — зможемо створити справді ефективну модель житлової політики для України», - резюмував Сергій Комнатний.
 
👉 Експерт Проєкту TEAM Денис Скворцов у своєму виступі в рамках панелі «Вдосконалення профільного законодавства сфери управління багатоквартирними будинками та прискорення євроінтеграційних процесів України» зупинився на ключових положеннях законопроєкту «Про управління житловим фондом», а саме: 
 
📌 Один будинок – одна юридична особа: обов'язкове створення юридичної особи для кожного багатоквартирного будинку;
 
📌 Юридичне закріплення землі: автоматичне закріплення земельної ділянки за цією юридичною особою;
 
📌 Цифровізація і реєстр: створення реєстру управління багатоквартирними будинками і системи управління багатоквартирними будинками; створення повної бази даних житлового фонду, яка містить інформацію про всі існуючі багатоквартирні та інші житлові будинки на території громади. Ця база даних буде побудована на інформаційній взаємодії зі всіма державними реєстрами;
 
📌 Управління будь-яким житлом незалежно від його правового статусу із визначенням основних засад такого управління; 
 
📌 Врегулювання правового статусу ОСББ та/або управителів у частині споживання комунальних послуг, необхідних для функціонування спільного майна багатоквартирного будинку; 
 
📌 Встановлення чітких, кваліфікаційно диференційованих вимог до управителів;
 
📌 Розмежування відповідальності співвласників, ОСББ та/або управителів у багатоквартирному будинку.
 
*** 
 
On 14 October, the coordinator of the project "Together for Effective Management of Multi-Apartment Buildings in Ukraine (#TEAM2025) Сергій Комнатний Serhii Komnatnyi and project expert Денис Скворцов Denys Skvortsov took part in a professional event in the housing sector – the All-Ukrainian Forum of Apartment Building Managers ‘From Sustainability to Reconstruction: The Activities of Managers During Wartime.’
 
The forum participants were addressed by Natalia Kozlovska, Deputy Minister of Community and Territorial Development of Ukraine, members of the Ukrainian Parliament, and representatives of international organisations.
Serhii Komnatnyi spoke as part of the panel ‘Improving the relevant legislation in the field of multi-apartment building management and accelerating Ukraine's European integration processes.’ The topic of his report was the problems in housing management that need to be addressed by the National Housing Strategy. The Strategy is currently being developed in the context of the expected final adoption by our country's parliament of a fundamental law on the principles of Ukraine's housing policy.
In his speech, Serhiy Komnatny emphasised that the housing stock is the foundation of social stability, a place where millions of people live, and one of the cornerstones of society's well-being. An effective housing stock management system is not only a matter of comfort, but also of safety, sustainable development, and public trust in the authorities.
In Ukraine today, the housing stock management system is not comprehensive and coordinated, noted S.Komnatny. There are many regulations, but there is no effective management of the housing stock as a single mechanism.
One of the key gaps is the issue of land under apartment buildings. There is no stable mechanism for legally securing this land for the co-owners of the building. This is a manifestation of a legally incomplete model of property rights to housing.
Another weak point is registries and accounting. A separate issue that requires further attention is the legal status of managers.
The draft Law of Ukraine ‘On Housing Management’ should provide answers to these and other issues. At the same time, a document is needed to consolidate key ideas and harmonise them within a single policy. This mission will be entrusted to the State Housing Policy Strategy. The document will help to form a comprehensive vision for the development of the housing sector in Ukraine in the medium and long term.
Serhii Komnatnyi noted that the TEAM project is being implemented in partnership with the Estonian Union of Housing Cooperatives ( @EKYL ) with the support of the Estonian Centre for International Cooperation ( Estonian Centre for International Development, ESTDEV). Estonia has a successful track record in solving systemic housing management issues, from the legal status of co-owners to transparent land use mechanisms and effective building management.
‘We are carefully studying this experience and making efforts to adapt best practices to Ukrainian conditions, taking into account the Ukrainian legal field, social context and challenges related to the war,’ said the project coordinator.
"And most importantly, we are not just forming a new housing policy. We are trying to build people's trust in the state in the housing sector, mutual trust among co-owners of housing, and trust in the government among communities. The strategy is an agreement between the state and citizens, between the government and municipalities, between the professional community and local practitioners. If we implement everything we plan, we will be able to create a truly effective model of housing policy for Ukraine," concluded Serhiy Komnatny.
 
In his speech during the panel discussion ‘Improving the relevant legislation in the field of multi-apartment building management and accelerating Ukraine's European integration processes,’ TEAM Project expert Denis Skvortsov focused on the key provisions of the draft law ‘On Housing Management,’ namely: 
 
1. One building – one legal entity: mandatory creation of a legal entity for each multi-apartment building;
 
2. Legal consolidation of land: automatic consolidation of a land plot for this legal entity;
 
3. Digitalisation and registry: creation of a registry for the management of multi-apartment buildings and a management system for multi-apartment buildings; creation of a complete database of the housing stock, containing information on all existing multi-apartment and other residential buildings in the community. This database will be built on information exchange with all state registries;
 
4. Management of any housing regardless of its legal status with the definition of the basic principles of such management;
 
5. Regulation of the legal status of condominium associations and/or managers in terms of the consumption of utilities necessary for the functioning of the common property of a multi-apartment building; 
 
6. Establishing clear, qualification-differentiated requirements for managers;
 
7. Delineating the responsibilities of co-owners, condominium associations and/or managers in a multi-unit building.
 
		
     
    
	
        Започатковано проєкт "Разом за ефективне управління багатоквартирними будинками в Україні"
		
 
 Почалася реалізація україно-естонського проєкту "Разом за ефективне управління багатоквартирними будинками в Україні" (TEAM 2025). 👍
 Ключовим його завданням є підготовка рекомендацій для реформування житлової політики України у сфері управління житловим фондом.
 
 Естонські й українські експерти-правники співпрацюватимуть у підготовці законопроєктів щодо управління багатоквартирними будинками. Буде зроблений порівняльний аналіз законодавчого поля, що регулює сферу управління багатоквартирними будинками в Естонії і в Україні. З-поміж іншого, ідеться про такі напрямки, як підвищення енергоефективності будівель і реновація житлового фонду, що перебуває у приватній власності. 🏘🏨🏢
 Практичним результатом проєкту стане розробка експертних пропозицій щодо розробки нових або внесення змін у чинні закони України, які стосуються управління житловим фондом. Ініціативи щодо відповідних змін до законодавства будуть подані до Міністерство розвитку громад та територій України і Комітету Верховної Ради України з питань енергетики та житлово-комунальних послуг. 
 З огляду на те, що вдосконалення національного законодавства є однією з головних умовою покращення якості життя громадян України і впровадження у нашій країні євроінтеграційних реформ, ефект від реалізації проєкту з часом відчують більшість громадян України, які мешкають у багатоквартирних житлових будинках. 💪
 Голова правління Естонського союзу житлових кооперативів ЕКYL Андрес Яадла під час установчої зустрічі команди проєкту підкреслив прагнення естонської сторони до підтримки реформи житлової політики в Україні
  "Маємо твердий намір використати передовий досвід Естонії в управлінні своїм житловим фондом на користь українським партнерам. Прагнемо сприяти перетворенню житлової сфери в Україні на сталу і ефективну галузь" 💬, - зазначив пан Яадла.
  Учасниками проєкту є Естонський союз житлових кооперативів ( Eesti Korteriühistute Liit EKYL) і Всеукраїнська громадська організація "Housing Ukraine" у співпраці з Мінрозвитку громад і територій України за підтримки Естонського центру міжнародного співробітництва (Estonian Centre for International Development ESTDEV).
 Партнери проєкту – Комітет держвлади, місцсамоврядування, регрозвитку та містобудування Верховної Ради з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, Фонд енергоефективності України, @Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву, Асоціація міст України і національні неурядові експертні організації.
 Project “Cooperation to Improve the Efficiency of Apartment Building Management (TEAM 2025), supported by ESTDEV - Estonian Center for International Development Cooperation
		
     
    
	
        Уряд України схвалив проєкт Закону України «Про основні засади житлової політики».
		
		
Почесний президент Housing Ukraine Сергій Комнатний Сергій Комнатний узяв участь у ХІ Національному форумі «Ринок нерухомості як сегмент економіки держави», організованому Спілкою фахівців з нерухомого майна України - СФНУ.
Форум, який відбувся у Києві в перший день весни, зібрав стейкхолдерів ринку нерухомості і став майданчиком для обговорення актуальних тенденцій і перспектив розвитку цієї сфери. 🏢🏤🏗 📈
Велику увагу учасники заходу приділили обговоренню практичних механізмів реалізації програм відновлення, які впроваджуються Урядом нашої держави у відповідь на виклики масового внутрішнього переміщення і руйнування житлового фонду. 
Чинні сьогодні програми відновлення мають значний вплив на ринок нерухомості та сприяють його стабілізації.
У своєму виступі Сергій Комнатний поінформував учасників форуму про роботу, яку провадить Міністерство розвитку громад та територій України спільно з широким колом міжнародних і українських організацій зі створення фундаменту та наступних кроків із реалізації житлової реформи в нашій країні.
«Україна приречена впровадити докорінні зміни в житловій сфері. Ставши на шляє європейської інтеграції, ми зобов’язалися наблизити національні регуляції до європейських стандартів. Лише так зможемо залучити вкрай необхідні інвестиції у відбудову житла і створення достатніх обсягів фонду соціального орендного житла, якого потребують українці», - зазначив С. Комнатний. 💬
У рамках UF Plan уже розроблений перший, фундаментальний проєкт закону «Про основні засади житлової політики». Він замінить застарілий Житловий кодекс, зупинить неефективну і несправедливу приватизацію державного житла, повідомив Почесний президент Housing Ukraine.
Наразі законопроєкт перебуває на розгляді Верховної Ради. Після ухвалення він має набути чинності до кінця 2025 року. З-поміж іншого, реформа передбачає зміни ключових підходів до соціального орендного житла і управління житловим фондом.
Також має бути розроблена Державна житлова стратегія, яка визначить потребу і шляхи досягнення визначених цілей у житловій сфері на середньострокову перспективу, наголосив Сергій Комнатний.
Він відповів на запитання учасників ринку житлової нерухомості, які одними з перших стикатимуться у своїй роботі із правовими і практичними результатами реформування житлової політики.
		
     
    
	
        Уряд України схвалив проєкт Закону України «Про основні засади житлової політики».
		
		Уряд України схвалив проєкт Закону України «Про основні засади житлової політики». Тепер документ надійде для розгляду до Верховної Ради України. Очікується, що в разі ухвалення документ набуде чинності у 4 кварталі 2025 року.
		Проєкт закону розроблений Міністерством розвитку громад і територій України у співпраці з Європейською комісією, Світовим банком, Європейським інвестиційним банком, ЄЕК ООН, УВКБ ООН, NRC, МОМ та іншими авторитетними міжнародними організаціями. Залучення міжнародних партнерів забезпечило відкритий і прозорий процес підготовки житлової реформи.
		Серед очікуваних результатів вступу в силу закону – покращення якості життя для мільйонів громадян, включно з понад 4,6 млн ВПО, ефективне управління житловою політикою через впровадження цифрових технологій, залучення приватного капіталу та створення умов для інвестування в житлову сферу, відповідність української житлової політики європейським стандартам.
		Закон стане основою для розробки державної житлової стратегії, упровадження нових механізмів фінансування і управління житлом, залучення інвестицій у будівництво й модернізацію житлового фонду, скасування застарілих норм.
		Насамперед буде скасовано застарілий Житловий кодекс 1984 року і закон "Про приватизацію державного житлового фонду" (1992 р.), оскільки зобов’язання держави забезпечувати безкоштовне житло для всіх громадян є соціально і економічно необґрунтованими.
		Новий закон створить сучасні механізми забезпечення житлом вразливих категорій населення, таких як внутрішньо переміщені особи, працівники бюджетної сфери тощо. Будуть запроваджені такі інструменти забезпечення громадян України житлом:
		- соціальне житло: для внутрішньо переміщених осіб (ВПО), працівників бюджетної сфери та визначених категорій населення на умовах здешевленої оренди;
		- службове житло: для працівників, які під час роботи потребують проживання поблизу робочого місця, на умовах оренди;
		- фінансово-кредитні механізми: доступна іпотека для економічно активних громадян;
		- доступне житло: створення житлових фондів із залученням держави та приватного капіталу з урахуванням міжнародного досвіду.
		Будуть визначені чіткі критерії доступного і соціального житла, запроваджене регулювання ринку оренди житла, стимулювання державно-приватного партнерства у будівництві й управлінні житлом.
		З’явиться законодавче підґрунтя для модернізації і реновації житлового фонду завдяки:
		- встановленню мінімальних вимог до споживчої якості житла;
		- запровадженню програм модернізації старих будівель і реновації житлового фонду;
		- запуску пілотних проєктів для залучення інвестицій у реновацію житла.
		Ухвалення закону дасть змогу зробити крок до цифровізації житлової сфери, зокрема:
		- розробки єдиної інформаційно-аналітичної житлової системи для автоматизації процесів і забезпечення прозорості;
		-створення електронного реєстру заявок і фондів доступного житла.
		Це крок до виключення впливу на житлову сферу бюрократії і значного скорочення корупційних ризиків.
		Закон враховує рекомендації Європейської комісії і кращі практики країн-членів ЄС, включно із запровадженням мінімальних стандартів якості житла і прозорих механізмів реалізації проєктів.
		Реформа житлової політики важлива ще й тому, що є складовою виконання зобов'язань України в рамках Плану відновлення та євроінтеграційних угод.
		
		
     
    
        На шляху до відновлення житлового фонду України
		
		Насичений тиждень заходів в рамках  проекту: «На шляху до відновлення житлового фонду України: Програма розбудови потенціалу та співпраці для відновлення житла в Харкові, Миколаєві та Житомирі»
Організатори проєкту: Квартирна асоціація Естонії (Eesti Korteriühistute Liit, EKÜL) у співпраці з українською неурядовою організацією Housing Ukraine і Європейською економічною комісією ООН (ЄЕК ООН, UNECE)
Завдання проєкту — підтримати відбудову житлової нерухомості, яка зазнала руйнувань внаслідок збройної агресії росії проти України.  
У містах Харкові, Миколаєві і Житомирі проєкт допоміг підготувати проєктні пропозиції для реконструкції багатоквартирних будинків.
У кожному місті було відібрано і підготовлено проєктні пропозиції для двох багатоквартирних будинків за наступними адресами:
1. вул. Київська 94, Житомир
2. бул. Новий 7, Житомир
3. Херсонське шосе 48, Миколаїв
4. вул. Велика Морська 21, Миколаїв
5. вул. Олексія Дерев'янка 24, Харків
6. вул. Олексія Дерев'янка 24А, Харків
Проєкт передбачає вивчення естонського досвіду в комплексній реконструкції, термомодернізації та управлінні багатоквартирними будинками.
9-13 вересня 2024 року відбувся другий та робочий візит українських експертів до Естонії. Під час робочого візиту та відповідно Балтійської житлової конференції проведено презентації проєктних пропозицій експертами з Харкова, Миколаєва та Житомира.
Спираючись на набутий в межах проєкту досвід, українські міські ради зможуть обґрунтовано і кваліфіковано звертатися до донорів за підтримкою.
		
     
    
	
        В Україні з’явиться нова програма житлової підтримки для внутрішньо переміщених осіб
		
		Збройна агресія проти України спричинила масштабне переміщення осіб, як до інших країна так і в межах території України, яка контролюється Урядом.	Для внутрішньо переміщених осіб (далі- ВПО) актуальною залишаються проблеми, що виникають під час оренди житла, оскільки поточна допомога на проживання ВПО надається постановою Кабінету міністрів України №322 Про Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщених осіб  і вона не враховує різницю цін на оренду в різних регіонах, не захищає ВПО від раптових змін в умовах проживання, або термінового виселення та не стимулює орендодавців укладати офіційні договори.  
Для вирішення нагальних питань, пов’язаних з орендою житла, Міністерством соціальної політики розроблено інструмент – Субсидія на оренду житла для ВПО, який буде регулюватися Постановою Кабінету міністрів України  «Про реалізацію експериментального проекту щодо надання субсидій на оренду житла як компенсації орендодавцю вартості (частини вартості) оренди житлового приміщення зданого в найм внутрішньо переміщеним особам». 			Згідно даної постанови субсидія на оренду житла ВПО буде розраховуватися індивідуально для кожної родини з врахуванням встановленої соціальної норми житла, рівня доходу та вартості оренди.			Компенсація орендної плати орендодавацю житла призначається за наявності різниці між розміром граничної вартості оплати одного місяця оренди житлового приміщення у відповідному населеному пункту та розміром обов'язкового платежу, встановленого для орендаря, який дорівнює добутку середньомісячного сукупного доходу домогосподарства орендаря та обов'язкового відсотка платежу, який розраховується за спеціальною формулою.	Такий підхід є соціально справедливим , оскільки субсидія має надаватися тим родинам, які найбільше цього потребують.						При наданні субсидії буде враховано кількість членів сім'ї, ціни на оренду житла в конкретному регіоні, спроможність оплачувати цю оренду. Обов'язковою умовою буде укладання офіційної угоди, з повідомленням в Податкову. Примірник договору оренди передбачений також вищезазначеною постановою.
Механізм запрацює після прийняття Кабінетом Міністрів України відповідної постанови.
		
     
    
	
        The experience of Estonian housing associations helps three municipalities in Ukraine plan the future
		
			
			Органи місцевого самоврядування Харкова, Миколаєва і Житомира планують відновити і модернізувати зруйновані війною або енергонеефективні багатоповерхові будинки, спираючись на досвід та інноваційні технології естонських квартирних товариств.
«Програма співпраці «На шляху до реконструкції житла в Україні: Програма розвитку потенціалу та співпраці для відновлення житла в Харкові, Миколаєві й Житомирі» дає гарну можливість підтримати наших довгострокових партнерів по співпраці в Україні. Тут може стати в нагоді інноваційний досвід Естонії у сфері реконструкції будинків, наприклад, реконструкція зі збірних панелей на заводі. Сучасна реконструйована будівля є більш енергоефективною, що дуже важливо з точки зору енергетичної безпеки України», – пояснив Андрес Яадла, керівник проекту, голова правління Естонської спілки кооперативних житлових асоціацій...
***
The local governments of Kharkiv, Mykolaiv, and Zhytomyr in Ukraine are planning to restore and modernize multi-story buildings that were destroyed in the war or are energy inefficient, supported by the experience and innovative technologies of Estonian apartment associations.
“The cooperation program “Towards Ukraine’s Residential Reconstruction: A Capacity-Building and Cooperation Programme for Housing Recovery in Kharkiv, Mykolaiv, and Zhytomyr“ gives us a good opportunity to support our long-term cooperation partners in Ukraine. Estonia’s innovative experience in renovating houses, for example, reconstruction with prefabricated panels in a factory,  could be useful there. Also, the modern reconstructed building is more energy efficient, which is very important from the point of view of Ukraine’s energy security,” explained Andres Jaadla, the leader of the project, chairman of the board of the Estonian Union of Co-operative Housing Associations.
Читайте більше.
     
    
	
        Affordable Rental Housing: A Model for Ukraine
		
			
			
			From January 23 to 26, Ukrainian government officials and representatives from international financial institutions and UN agencies addressed the urgent need for Ukraine to establish a framework of affordable rental housing, following large-scale destruction of the housing stock and a growing population of internally displaced persons. This was possible thanks to the International Organization for Migration and the European Investment Bank, who organized a conference in Vienna titled 'Affordable Rental Housing: A Model for Ukraine'. 
			
			
			In her speech, Ms. Nataliia Kozlovska, Deputy Minister of Infrastructure, noted that the current need for housing in Ukraine is unprecedented. Since the existing legislative framework is not capable of supporting the development of a system for affordable rental housing, attracting investment in this sector is a priority alongside developing a new housing legislation. 
An essential first step towards this goal was initiated by the Committee of the Verkhovna Rada of Ukraine, through the draft Law of Ukraine 'On the Fundamental Principles of Housing Policy'. Developed with the support of various international organizations and global experts, the draft Law lays out the directions, strategic goals, and mechanisms of Ukraine's new state housing policy. It incorporates the main principles set out in international regulatory acts, offering mechanisms of state support to citizens from different social strata with housing issues. In particular, the Law will ensure that all processes to implement housing policy are based on the principles of openness and transparency, and the Ukrainian Parliament is set to review it this year.
Under the UN4Ukrainian Cities project, UNECE project experts have supported the formulation of the draft Law by highlighting the importance of embedding the core principles of the UN Charter on Sustainable Housing into Ukraine's housing policy legislation. These principles include environmental protection, economic effectiveness, social inclusion and participation, and cultural adequacy.
The UN4Ukrainian Cities project is implemented by the United Nations Economic Commission for Europe, funded by the German Federal Ministry for Economic Cooperation and Development and supported by the Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit GmbH. The project consists of five distinct components. Component 1: The UN4UkrainianCities project includes support for revisions of relevant laws and regulations related to housing and urban development.
		
     
    
	
	
        Земельна ділянка після державної реєстрації припинення права власності на знищений об’єкт нерухомого майна
		
		
Наша держава запровадила компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна внаслідок російської агресії. Законодавство передбачає два механізми:
 	
	
Надання грошових коштів для фінансування будівництва будинку садибного типу, садового або дачного будинку;
 	
Фінансування придбання квартири, іншого житлового приміщення, будинку садибного типу, садового або дачного будинку (у тому числі фінансування придбання такого приміщення/будинку, що буде споруджене/споруджений в майбутньому, або інвестування/фінансування їх будівництва) з використанням житлового сертифіката.
		
Для реалізації будь-якого зазначеного механізму обов’язковою умово є те, що отримувач компенсації здійснює дії щодо державної реєстрації припинення права власності на знищений об’єкт нерухомого майна, але на мою думку це потрібно робити НЕ РАНІШЕ затвердження уповноваженим органом рішення Комісії про надання компенсації і ДО дати нотаріального посвідчення договору про придбання житла з використанням житлового сертифіката.
Актуальним є питання що відбувається з земельною ділянкою після державної реєстрації припинення права власності на знищений об’єкт нерухомого майна?
Розглянемо на прикладі,  коли земельна ділянка під житловим будинком належно оформлена  і існує зареєстроване право власності на неї в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, або в Державному земельному кадастрі, та/або існують паперові документи (правовстановлюючі документи), що підтверджують право власності на земельну ділянку, на приклад: договір купівлі-продажу земельної ділянки, договір дарування земельної ділянки; договір міни земельної ділянки, договір довічного утримання,  свідоцтво про право власності, свідоцтво на спадщину та інше. Якщо існує лише на паперових носіях, потрібно зареєструвати  інформацію про право власності на земельну ділянку в Державний реєстр речових прав на нерухоме майно, в цьому Вам допоможе нотаріус або державний реєстратор (не забувайте про територіальність вчинення даної дії державним реєстратором та нотаріусом). Якщо раніше внесені дані в ДРПН на будинок і земельну ділянку, то державний реєстратор або нотаріус закриває розділ лише не зруйноване майно, а розділ на земельну ділянку залишається відкритим.
Значно складнішою є ситуація, коли право власності на земельну ділянку не було оформлено, і розміщене на ній житло зруйновано. Найголовніше: не поспішайте  здійснити  дії щодо державної реєстрації припинення права власності на знищений об’єкт нерухомого майна до поки не вирішите питання з земельною ділянкою.
    
  Існує такий варіант вирішення даної проблеми, приватизувати дану земельну ділянку. Земельний кодекс України передбачає наступні розміри присадибної земельної ділянки для майбутньої безоплатної передачі:
•	у селах − не більше 0,25 гектара;
•	в селищах − не більше 0,15 гектара;
•	в містах − не більше 0,10 гектара.
Отже, громадянин, який виявив бажання приватизувати земельну ділянку, якою він користується та на якій розташований житловий будинок, що перебуває у його власності, повинен пройти декілька етапів:
1.	Замовити в землевпорядній організації  виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);
2.	Реєстрація земельної ділянки у Державному земельному кадастрі для цього потрібно звернутися до державного кадастрового реєстратора з такими документами:
•	заявою про внесення відомостей до Державного земельного кадастру 
•	технічною документацією у паперовій та електронній формі;
•	електронним документом, що містить відомості про результати робіт із землеустрою, які підлягають внесенню до Державного земельного кадастру 
•	документом, який підтверджує повноваження представника діяти від імені заявника (у разі подання заяви уповноваженою заявником особою).
Процес державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі не може перевищувати 14 днів з моменту подачі документів та є безоплатною послугою для громадянина. Після вказаної державної реєстрації замовник отримує витяг з Державного земельного кадастру, який містить, зокрема, кадастровий номер земельної ділянки.
3.	Отримання рішення органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у приватну власність.
4.	Реєстрація права власності на земельну ділянку у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
 Для цього необхідно звернутися до центру надання адміністративних послуг за місцезнаходженням земельної ділянки або до нотаріуса з такими документами:
•	заявою встановленої форми;
•	копіями документа, що посвідчує особу та реєстраційного номера облікової картки платника податків (під час подання необхідно пред’явити оригінали таких документів);
•	рішенням відповідного органу про передачу земельної ділянки у власність;
•	витягом із Державного земельного кадастру про земельну ділянку;
•	документом, що підтверджує внесення плати за державну реєстрацію права власності на нерухоме майно (адміністративний збір);
•	документом, який підтверджує повноваження представника діяти від імені заявника (у разі подання заяви уповноваженою заявником особою).
Після внесення відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно державний реєстратор видає заявнику витяг про проведену державну реєстрацію права власності на земельну ділянку, на якій розташований приватний житловий будинок.
		
     
    
	
	
        Отримання компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна
		
			
В поточному році почалося активне придбання нового житла за рахунок житлових сертифікатів, як різновид компенсації за зруйноване житло внаслідок російської агресії. 
			
Вже можна окреслити деякі узагальнення станом на 01 лютого 2024 року: понад 500 українців придбали нове житло за житловими сертифікатами. Кількість виданих сертифікатів: 2690, загальна сума сертифікатів -  4,7 млрд грн., середня сума сертифікату – 1,8 млн. грн.  
			
Нове житло люди купували у Чернігівській, Харківськівській, Миколаївській, Сумській, Київській, Тернопільській, Львівській областях та у Києві. Бачимо також тенденцію у виборі житла в межах того регіону, де знаходилося знищене. Переважно люди обирають квартири на вторинному ринку нерухомості.					Зростання показників свідчить, що державна програма компенсацій за знищене внаслідок російської агресії житло набирає обертів. Реалізує державну програму - Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури.
			
Проаналізувавши нормативно-правову базу, що регулює дане питання експерти Громадської організації «Всеукраїнська громадська організація» Хаусінг Юкрейн» розробили 
			
			ІНСТРУКЦІЮ для  отримання компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна, шляхом використання житлового сертифіката.
			
		
     
    
    
        Тендер на закупівлю обладнання
        
		    Громадська організація «ВСЕУКРАЇНСЬКА ГРОМАДСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ «ХАУСІНГ ЮКРЕЙН»  в рамках  проекту «Полегшення доступу до житлових рішень для внутрішньо переміщених осіб та людей, які постраждали від військового конфлікту, на рівні громади», який реалізується в межах  гранту, наданого проектом Ради Європи «Внутрішнє переміщення в Україні: розробка тривалих рішень. Фаза ІІ»  на підставі договору між Радою Європи та Громадською організацією «Всеукраїнська громадська організація «Хаусінг Юкрейн»,  №8748/2022/GA/1 від 21 липня 2022 планує провести закупівлю та
			оголошує   відкритий тендер на закупівлю у одного постачальника наступного обладнання: 
		1.	Мобільне робоче місце типу ноутбук – 5 шт. ;  
2.	Багатофункціональний лазерний пристрій – 1 шт.
		
		
		Термін надання послуг/виконання робіт: до 20 жовтня 2022 року.
		
		
		
			
			
			Додаток 1 (Технічні вимоги. Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмету закупівлі) Ви можете завантажити за посиланням.
			
			
			
		
		
		
У разі наявності питань до Тендерної документації, всі уточнення надсилати до 04 жовтня  2022 року, до 18 год. 00 хв. за київським часом, на адресу: HousingUkraine@gmail.com у темі листа необхідно вказати «Питання -8748/2022/GA/1».
КІНЦЕВИЙ ТЕРМІН ПРИЙМАННЯ ТЕНДЕРНИХ ПРОПОЗИЦІЙ ВІД УЧАСНИКІВ ТОРГІВ:
05 жовтня 2022 року, до 18 год. 00 хв. за київським часом.
РОЗКРИТТЯ ТЕНДЕРНИХ ПРОПОЗИЦІЙ УЧАСНИКІВ ТОРГІВ ВІДБУДЕТЬСЯ:
06 жовтня 2022 року, о 12:00 год. 00 хв. за київським часом.
Вимоги до постачальника товарів/послуг – учасника тендеру
До участі у тендері запрошуються суб‘єкти підприємницької діяльності, належним чином зареєстровані за законодавством України, мають  досвід роботи у відповідній сфері, відповідні КВЕД для здійснення торгівлі/надання послуг, які мають заявлений товар у наявності на складі у вказаній кількості, можливість здійснити доставку у вказаний строк за зазначеною адресою та можливість надати оригінали супроводжуючих документів з печаткою та підписом (договір поставки, рахунок-фактура, видаткова накладна/ акт виконаних робіт) .
Учасник тендеру надає організатору наступні документи:
1.	Копія документу, що підтверджує державну реєстрацію;
2.	Копія документу, що підтверджує податковий статус;
3.	Тендерна пропозиція, заповнена за зразком (додається);
4.	Рахунок-фактура 
5.	Проект договору поставки товару
До участі у відборі тендерних пропозицій допускаються тендерні пропозиції, які повністю відповідають умовам цього тендерного оголошення.
Тендерні пропозиції, мають бути чинними та не підлягатимуть внесенню змін з боку учасників тендеру, що їх подали, до повного завершення надання послуг/робіт/передачі товару.
Додаткові застереження
  Учасник цієї загальної процедури (відкритого тендеру) приймає до уваги та погоджується з тим, що організатор тендеру залишає за собою право вимагати від учасника тендеру додаткові документи та/або інформацію, що підтверджують відповідність окремих положень документів вимогам та умовам цього тендерного оголошення.
   Учасник цієї загальної процедури (відкритого тендеру) надсилаючи документи для участі у загальній процедурі (відкритому тендері) за цим тендерним оголошенням підтверджує своє розуміння та згоду з тим, що організатор тендеру може відхилити його тендерну пропозицію у випадку, якщо пропозиції інших учасників міститимуть більш вигідні умови, та що організатор тендеру не обмежений у прийнятті будь-якої іншої пропозиції з більш вигідними для нього умовами.
			
			
			Додаток 2 (Бланк організації учасника процедури закупівлі) Ви можете завантажити за посиланням.
			
			
			
		
		
       
    
 
    
    
        Тендер на закупівлю програмного продукту  у вигляді результатів комп'ютерного програмування   (в тому числі розробки технічного завдання та реєстрації інтелектуальної власності)
        
		Громадська організація «ВСЕУКРАЇНСЬКА ГРОМАДСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ «ХАУСІНГ ЮКРЕЙН»  оголошує тендер  на закупівлю програмного продукту  у вигляді результатів комп'ютерного програмування  (в тому числі розробки технічного завдання та реєстрації інтелектуальної власності) в рамках проєкту «Полегшення доступу до житлових рішень для внутрішньо переміщених осіб (далі – ВПО) та людей, які постраждали від військового конфлікту, на рівні громади», який реалізується в межах  гранту, наданого проєктом Ради Європи «Внутрішнє переміщення в Україні: розробка тривалих рішень. Фаза ІІ»  на підставі договору між Радою Європи та Громадською організацією «Всеукраїнська громадська організація «Хаусінг Юкрейн», (далі по тексту – Хаусінг Юкрейн)  №8748/2022/GA/1 від 21 липня 2022 року.
		
		
		Термін надання послуг/виконання робіт: з 15 серпня 2022 року по 01 листопада 2022 року.
		
		
		
			
			
			З Тендерною документацію ви можете ознайомитись за посиланням.
			
			
			
		
		
		У разі наявності питань по Тендерній документації, всі уточнення надсилати до 09 серпня  2022 року, до 18 год. 00 хв. за київським часом, на адресу: HousingUkraine@gmail.com у темі листа необхідно вказати «Питання -8748/2022/GA/1».
		
		КІНЦЕВИЙ ТЕРМІН ПРИЙМАННЯ ТЕНДЕРНИХ ПРОПОЗИЦІЙ ВІД УЧАСНИКІВ ТОРГІВ:
		
		10 серпня 2022 року, до 10 год. 00 хв. за київським часом.
		
		РОЗКРИТТЯ ТЕНДЕРНИХ ПРОПОЗИЦІЙ УЧАСНИКІВ ТОРГІВ ВІДБУДЕТЬСЯ:
		
		10 серпня 2022 року, о 12:00 год. 00 хв. за київським часом.
		
		
			
			
			Додаток 1 (Технічні вимоги. Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмету закупівлі) Ви можете завантажити за посиланням.
			
			
			
		
		
			
			
			Додаток 2 (Бланк організації учасника процедури закупівлі) Ви можете завантажити за посиланням.
			
			
			
		
		
       
     
    
    
    
        Housing Ukraine
        
            Громадська організація «Всеукраїнська громадська організація «ХАУСІНГ ЮКРЕЙН»
			Скорочене найменування: ГО «ВГО «ХАУСІНГ ЮКРЕЙН»
			Ідентифікаційний код юридичної особи: 43063231
			Місцезнаходження юридичної особи: 01021, м. Київ, Кловський узвіз, будинок 12, квартира 53
			Дата реєстрації юрособи: 14.06.2019
			Керівник (Виконавчий директор): Комнатна Анна Анатоліївна
			Почесний президент: Комнатний Сергій Олександрович